Multiplattform spilldesign med Unity

App-eksplosjonen som skjedde etter at Apple slapp sin iPhone i 2007 skapte en helt ny industri for utviklere. Det er en merkelig industri, med en helt vanvittig verdiskapning, og et marked der individuelle utviklere nede i tenårene konkurrerer med store utviklerhus med massive budsjett.

Vi har sett en del spennende teknologiske innovasjoner kommet i form av apper, tenk bare på Twitter sin rolle i det politiske landskapet, hvordan det ha blitt brukt til å koordinere både revolusjoner og nødhjelp. De fleste utviklere satser ikke på revolusjoner derimot, de fleste holder seg til å konkurrere i å lage underholdning – det neste Angry Birds eller Candy Crush.

Samkjøring, sammenslåing og samarbeid

En annen viktig utvikling de siste årene er sammenslåingen av plattformer som er i ferd med å skje. Apple sitt mobile iOS er nå ganske sammenkjørt mellom OSX, med design og funksjoner lånt fra hverandre, og Windows følger like bak, eller foran i noen tilfeller, som vanlig. Det blir derfor viktigere og viktigere å kunne lansere en app på de forskjellige plattformene samtidig, og det er der verktøy som Unity kommer til å spille en større og større rolle framover.

Spill på nett – drar nytte av utviklingen

Et veldig godt eksempel på en del av industrien som virkelig drar nytte av å kunne putte spill på alle plattformer er nettkasinoindustrien, som nå bruker Unity til mange nye spill. Utviklere av spilleautomater har ofte slitt med å kunne få spill tilgjengelige på mobil, fordi de helst vil ha spillene i en nettleser og unngå nedlasting av programvare, siden dette ikke er spesielt populært blant spillere.

Apple sitt økosystem bruker for eksempel ikke Flash, som har vært mye brukt for spill i nettlesere før HTML5. Unity har et eget system for spill i nettleser, som fungerer like bra for mobil som pc-nettleser, i tillegg til at alle spill laget i Unity kan konverteres til spesifikke plattformer samtidig.