Multiplattform spilldesign med Unity

App-eksplosjonen som skjedde etter at Apple slapp sin iPhone i 2007 skapte en helt ny industri for utviklere. Det er en merkelig industri, med en helt vanvittig verdiskapning, og et marked der individuelle utviklere nede i tenårene konkurrerer med store utviklerhus med massive budsjett.

Vi har sett en del spennende teknologiske innovasjoner kommet i form av apper, tenk bare på Twitter sin rolle i det politiske landskapet, hvordan det ha blitt brukt til å koordinere både revolusjoner og nødhjelp. De fleste utviklere satser ikke på revolusjoner derimot, de fleste holder seg til å konkurrere i å lage underholdning – det neste Angry Birds eller Candy Crush.

Samkjøring, sammenslåing og samarbeid

En annen viktig utvikling de siste årene er sammenslåingen av plattformer som er i ferd med å skje. Apple sitt mobile iOS er nå ganske sammenkjørt mellom OSX, med design og funksjoner lånt fra hverandre, og Windows følger like bak, eller foran i noen tilfeller, som vanlig. Det blir derfor viktigere og viktigere å kunne lansere en app på de forskjellige plattformene samtidig, og det er der verktøy som Unity kommer til å spille en større og større rolle framover.

Spill på nett – drar nytte av utviklingen

Et veldig godt eksempel på en del av industrien som virkelig drar nytte av å kunne putte spill på alle plattformer er nettkasinoindustrien, som nå bruker Unity til mange nye spill. Du finner flere eksempler på multiplattform spilleautomater på Norsk Casino Service. Utviklere av spilleautomater har ofte slitt med å kunne få spill tilgjengelige på mobil, fordi de helst vil ha spillene i en nettleser og unngå nedlasting av programvare, siden dette ikke er spesielt populært blant spillere.

Apple sitt økosystem bruker for eksempel ikke Flash, som har vært mye brukt for spill i nettlesere før HTML5. Unity har et eget system for spill i nettleser, som fungerer like bra for mobil som pc-nettleser, i tillegg til at alle spill laget i Unity kan konverteres til spesifikke plattformer samtidig.